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Beim Ausbau nachhaltiger, regenerativer Energieversorgung hat die Umwandlung von organischer Biomasse in Biogas ein großes Potential. Der zugrundeliegende, komplexe biologische Prozess wird noch immer unzureichend verstanden und bedarf systematischer Untersuchungen der Prozessparameter, um einen hohen Ertrag bei guter Gasqualität zu ermöglichen. Die Fragestellungen zur Entschlüsselung des Prozesses sind sowohl verfahrenstechnischer als auch mikrobiologischer Natur. Aus mikrobiologischer Sicht ist die Kenntnis der tatsächlich beteiligten prozesstragenden Mikroorganismen von erheblicher Bedeutung, aus verfahrenstechnischer Sicht die Kenntnis der physikalischen und chemischen Faktoren, welche die mikrobiologischen Prozesse und kontrollieren. Im Zusammenspiel aller dieser Parameter wird die Biogasbildung befördert oder behindert, bis zum Abbruch des Prozesses.
Eine mögliche Kontrollmethode ist die Messung der metabolischen Aktivität prozesstragender Organismen.
Diese soll, beruhend auf fundierten Prozessdaten, gewonnen durch eine Parallelanlage, mit einem lichtadressierbaren potentiometrischen Sensor-System (LAPS) realisiert werden. Dieser Sensor ist in der Lage, pH-Wert-änderungen zu detektieren, die durch den Stoffwechsel der auf dem Chip immobilisierten Organismen hervorgerufen werden, um eine Online-Überwachung von Biogasanlagen zu ermöglichen.
Bestimmung der metabolischen Aktivität von Mikroorganismen während des Biogasbildungsprozesses
(2009)
Purpose: It was demonstrated previously that retinal pulse wave velocity (rPWV) as a measure of retinal arterial stiffness is increased in aged anamnestically healthy volunteers compared with young healthy subjects. Using novel methodology of rPWV assessment this finding was confirmed and investigated whether it might relate to the increased blood pressure usually accompanying the aging process, rather than to the aging itself.
Methods: A total of 12 young 25.5-year-old (24.0–28.8) [median(1st quartile–3rd quartile)] and 12 senior 68.5-year-old (63.8–71.8) anamnestically healthy volunteers; and 12 senior 63.0-year-old (60.8–65.0) validated healthy volunteers and 12 young 33.0-year-old (29.5–35.0) hypertensive patients were examined. Time-dependent alterations of vessel diameter were assessed by the Dynamic Vessel Analyzer in a retinal artery of each subject. The data were filtered and processed using mathematical signal analysis and rPWVs were calculated.
Results: rPWV amounted to 1200 (990-1470) RU (relative units)/s in the hypertensive group and to 1040 (700-2230) RU/s in anamnestically healthy seniors. These differed significantly from rPWVs in young healthy group (410 [280–500] RU/s) and in validated healthy seniors (400 [320–510] RU/s). rPWV associated with age and mean arterial pressure (MAP) in the pooled cohort excluded validated healthy seniors. In a regression model these associations remain when alternately adjusted for MAP and age. When including validated healthy seniors in the pooled cohort only association with MAP remains.
Conclusions: Both aging (with not excluded cardiovascular risk factors) and mild hypertension are associated with elevated rPWV. rPWV increases to a similar extent both in young mildly hypertensive subjects and in aged anamnestically healthy persons. Healthy aging is not associated with increased rPWV.